Monday, June 04, 2007

Livet är spännande

Ha nu tror ni allt att jag kommer att skriva om något riktigt spännande. Men fullt så allvarligt är det faktiskt inte.
Det är ju lite drygt en vecka sedan jag skrev, så det har väl hänt en del antar jag. Men inte kommer jag i håg allt det. Men några axplock ska ni får. Ni som är intresserade.
Förra tisdagen fick jag reda på att jag måste söka min tjänst till hösten. Den måste annonseras ut eftersom jag inte är behörig. Ett stort orosmoment för mig. Jag fick reda på det mitt bland alla mina kollegor och det kändes lite olustigt. Men jag fick snällt åka hem och tota ihop en ansökan, eller fakstiskt tre. Det finns tre textillärartjänster med outbildade lärare på, så jag sökte allihop för att öka chansen att få ett av dem. Har jag tur så tillkommer det inga behöriga lärare, utan att jag kan stanna kvar. Om jag nu skulle få stanna kvar på min tjänst så innebär det ändå förändringar. Kommer fortfarande att arbeta mot två skolor, som tidigare, fast en av skolorna är utbytta. Så det kommer oavsett att bli en ny skola för mig. Ansökningstiden går ut på torsdag så jag hoppas få besked om läget i nästa vecka. Men säker är jag inte.

Så var det lite om barnen, Alexander fick ett litet sår på armen i förra veckan som han kliade på, jag satte på ett plåster för att skydda det lite, när jag tog bort plåstret var såret mycket större och vattnigt. Han hade dessutom fått ytterligare ett på benet. Nu misstänker vi att han fått svinkoppor så vi behandlar med klorhexidin. Ujuj vilket äventyr.

Rebecca börjar ju förskoleklass till hösten och vi har varit i skolan och hälsat på. Rebecca vill gärna börja skolan redan nu, men det går ju inte. Så hon är just nu inne på sina sista dagar på SMUlan. Det känns lite vemodigt. Tänk vad tiden går fort. Hon har redan varit på SMUlan i fyra och ett halvt år. Nu är det skolan som gäller. Lite läskigt tycker jag, men inte Rebecca. På torsdag ska de barnen i Rebeccas grupp på dagis sova över på dagis med fröknarna. Det ska ju förståss bli SÅ spännande. De ska få äta pizza och godis, de ska få ha lite disco och ha mys. Spänningen är olidlig.
Rebecca har äntligen fått kläm på att cykla utan stödhjul. Hon började lite smått förra året men så åkte vi till USA och där hade hon inte tillgång till cyckel, så då kom det av sig lite med cyklandet. Men nu så går det bra, hon har redan fina skrubbsår på knäna!

Detta blir en kort och behaglig vecka, ledig i dag måndag, jobbar tisdag, ledig onsdag (nationaldagen) jobba torsdagoch ledig fredag. PÅ fredag kväll åker vi mot småland, ska besöka Astrid Lindgrens Värld på lördag och söndag. Det ser vi fram emot, vi har ju aldrig varit där. Båda barnen är överlyckliga, vi ska ju sova i husvagn!!!! Detär något av det bästa de vet!

Ja, nu får det nog räcka för idag.
Jag får väl återkomma, om inte annat om en vecka då jag får rapportera om Småland.

1 comment:

Anonymous said...

Tråkigt det där med att behöva söka sitt eget jobb. Hoppas det löser sig på ett bra sätt.
Förstår att det känns läskigt när barnen börjar skolan, det kommer jag också tycka.
Hoppas ni får en rolig helg! kram