Saturday, December 08, 2007

Lördag.

Det är den 8 december, inte långt kvar till jul känns det som. Veckan som kommer är full av aktiviteter. Personalfest, luciafirande x 2 och så en begravning. Ibland kommer det mycket på en gång.

Hur går det då med renoveringen. Ja det är en bra fråga. I ett tidigare inlägg skrev jag att vi förmodligen skulle hålla på in i det sista. Knåpa dagen före julafton. Och det känns som om det kommer att bli verkligheten.

Jag tror att jag har slipat det sista flera gånger om, bara för att upptäcka att det nog inte var tillräckligt jämt och spacklar lite till. Nu tror jag dock att det mesta är färdigt. Ska slipa ett ställe i taket, en extra gips skarv som tillkom och några få kluddar på väggarna. Det kommer att behövas spackel på ytterligare ett ställe, i trapphuset, så vi får se om jag kan spackla det i dag. I så fall om jag har tur så slipas det sista i morgon, eller möjligen i kväll/natt. Men när så slipdammet gjort sitt så kommer det en annan typ av damm. På måndag kväll kommer Marcus och en vän att montera in kassetten i öppna spisen, då måste vi bila upp ett hål i öppna spisen = mera damm. Så ännu är inte det värsta stöket över.

Men om vi har tur så kan vi sedan i nästa vecka tapetsera färdigt och sedan måla. Så kanske, kanske att vi är klara med väggar och tak till nästa helg.
I dag ska Marcus och hans pappa försöka att dra lite av elen till våra takspotlights, så det rör på sig, men det känns som det kommer att ta en evighet innan det är klart.
I nästa vecka eller veckan därpå kommer möblerna som vi beställt och det vore trevligt att få in dem så snart som möjligt.
Det ska läggas ett klick golv också, men det kan nog bli lite tight om tid, så det kanske vi gör en av mellandagarna. Lister kommer också att sättas upp lite senare.
I jul ska vi inte göra för mycket. Omgås, och mysa det ska vi göra i jul.

Men nu är det dags för mig att hoppa i arbetskläderna och slipa det jag kan innan Marcus och hans pappa sätter igång. En sak undrar jag.....hur ska jag kunna baka lussebullar i detta dammiga hus? För det måste jag nästan hinna med i helgen. För på måndag är det dags för operation "öppen spis", då kommer det att damma igen. Hm..... Får fundera på detta. Kanske får låna mammas kök?

Nåja, nu är det bäst jag sätter igång.

No comments: