Friday, November 24, 2006

Fredag

Idag har vi varit hemma i Sverige i 3 veckor. Det känns som om vi varit hemma längre. USA känns suddigt och minnesbilderna har blekant betydligt för mig. Det känns väldigt trist.

Eftersom vi var väldigt mottagliga för de svenska bacillerna när vi kom hem så dras vi nu med lite förkylningar. I förra veckan jobbade jag på tisdagen. då hade vi studiedag. På tisdagkväll hade jag ingen röst och hostade som en galning. Alexander hostade också väldigt under natten. Det blev inte mycket sova.
Både jag och Alexander var trötta och hänginga på onsdagen så jag ringde för att sjukanmäla oss.

Denna veckan har jag jobbat tisdag, onsdag och torsdag precis som jag brukar. Men i onsdags fick jag åka hem lite tidigare. Både Rebecca och Alexander hade feber på dagis. Igår fick Marcus vara hemma med barnen, men någon feber hade de inte längre. Tänk vad konstigt, ha närmare 40 graders feber ena dagen och vara helt frisk nästa.

Själv dras jag med min hosta, haösen gör ont i emellanåt och nu har snuvan gjort entré. För ovanlighetensskull så är det nog jag som är mest hängig. Det var längesedan.

Det har inte blivit skivit alls lika ofta som i USA, men jag är fortfarande ganska trött och dagarna är ofta intensiva.

Jag kämpar vidare med mina kilon, fick lite ny glöd i går efter att någon frågat om jag var gravid. Det var inte ett skolbarn som frågade utan en vuxen bekant. Och vad svarar man på frågan, "-Men vad har du i magen då?" "-4 månader i USA med pizza, glass, godis, hamburgare och bufeér!". Det blir till att anstränga sig hårdare.

Våra barn har utvecklat en kärlek för gamla tecknade filmer. Varje dag ber Rebecca om att få se på "Katten Jansson". Men det är "Tom & Jerry" hon menar. Marcus har äntligen fått upp sin vitmålade skiva på väggen så nu slipper vi att titta på ett lakan. Projektorn funkar bra och barnen älskar att titta på Tom & Jerry" på den "stora TV'n" i källaren!.

I går var jag på min gamla pärlkurs. Det var ju ett tag sedan och mycket hade hänt sedan sist. Från att ha börjat kursen i Studieförbundets lokaler, till att ha kursen hemma hos vår ledare, till att ha den i hennes nyöppnade lilla butik. Hon öppnade en liten butik i sitt garage i mitten av Juni, men har redan flyttat till större butik. Det har med andra ord gått bra för henne. Det är kul tycker jag.

Om barnen är friska så åker vi nog till Barnens hus i Tdaholm i morgon lördag. Det ska bli kul, barnen brukar ha så roligt där. Alexander har nog inte varit där förut, om jag inte minns fel. Barnens hus är en gammal skola som har gjorts om lite för att passa nya verksamheter. Det finns målarrum för barnen, ett rum som fungerar som "dockvrå" och ett rum med bilar. Det finns en liten affär men kassaaparat och olika varor som barnen kan leka i. I den stora samlingslokalen på översta våningen finns det massor av utklädningskläder och stor plats att springa runt på för barnen. Ett riktigt "Barnens hus" med andra ord.

I kväll ska jag till sSkövde för att träffa mina gamla högskolekamrater. Det är väl lustigt att jag håller kontakten med tre av de som jag fick med sista terminen på Högskolan. Jag gick ju bara med dem 1 termin och vi läste i stora drag olika ämnen. De matte/no och jag svenska /so. De somjag gick med de tre första åren har jag inte kontakt med, förutom med en person som jag kände redan innan. Men det är roligt att träffas tycker jag. Nu ver det ett år sedan vi träffades.

Men samtidigt kommer oron, vad ska jag ha på mig. Fånigt kan tyckas, men det är ett problem just nu. Jag kommer inte i många av mina kläder. Så det finns inte så mycket i min garderob som passar för tillfället. Det få kläder som passar måste jag hushålla med, men jag har ju dagen på mig att tvätta de kläder som passar.

Nå ja, det var en liten uppdatering. Sedan jag skrev sist har det hänt en hel del som jag inte skrivit ner här. Men det får vi ta en annan gång.

No comments: