Monday, September 18, 2006

Trevlig helg!

Måndagen har smygit sig på mig. Jag kom hem i går efter en liten minisemester till IKEA och Washington DC. Jag hämtade Jenelle i lördags morse, vi styrde kosan mot IKEA strax utanför Washington. Vägen vi tog var så vacker, det var grönt och fint, den ringlade fram mellan kullar och hus, skogar, små och stora gårdar och hus.

Det tog ca 2 timmar för oss att komma till IKEA, vi parkerade och gick in. Jenelle hade aldrig varit på IKEA förut. Vi strosade runt och kikade på det mesta. Ingen av oss skulle ju direkt handla, men det var ändå roligt att gå runt och kika. Jag visade "Småland" och en massa andra saker, visade vilken garderob och byrå vi har i vårt sovrum mm. Efter ett varv på övervåningen och ett på entreplan så tog vi oss upp till restaurangen. Vi åt svenska köttbullar med potatis, sås och lingonsylt. Jenelle tyckte att det var gott. Hon köpte ett fat med olika svenska kakor, en mazarin, en damsugare och en cocosboll (inte chokladboll). Efter att ha syttit och ätit så ansåg vi att vi var klara så då åkte vi vidare till ett affärscenter som låg bredvid IKEA. Där fortastte vi vår utflyckt, vi gick i affärer och jag handlade på H&M. Knasigt att handla i svenska affärer när man är i USA, men jag hittade kläder som jag tyckte om, så varför inte.

När vi kände oss färdiga i affärerna åkte vi vidare till Jenelles kompis hus i Washington. Vi fick en rundtur i huset och sedan åkte vi ut för att äta på restaurang. Det blev italiensk mat. Min mat var inte den bästa, men var ganska god. Efter att ha suttis och ätit en lång stund så var det dags att åka tillbaka till huset. Erica, Jenelles kompis skulle upp tidigt dagen där på så hon och hennes sambo gick till sängs ganska snart. Jag och Jenelle gjorde det samma, men eftersomvi delade rum hade vi möklighet att ligga och prata. Så det gjorde vi, tills klockan var 1 eller så.

Vi vaknade ca 9.30, tog oss till köket men hamnade i husets soffor och satt där och pratade länge. Tänk att två människor kan vara så lika. Tillsist bara skrattade vi, helt otroligt hur lika vi uppfattar och upplever saker. Att vi sedan har två män som också verkar ganska lika till sättet gör ju bara saken ännu mer komisk.

Vi åt en lätt frukost och gjode oss i ordning. Kom i väg från huset vid halv 1, letade rätt på väg 29 som tar oss tillbaka till Charlottesville. Åkte förbi flera bensinmackar som hade sänkt sitt bensinpris.$1.97 är billigt, vi har betalat ca $2.79 större delen av tiden. Här i Charlottesvillek kostade dock bensinen $2.44. Så skillnaden var stor. Tittade in i en second Hand butik som har bara barnsaker som har öppet några veckor två gånger om året. Jenelle hittade en vagn till barnen, liknande som vår skrinda fast i plast. Själv hittade jag ingenting.

Sedan tog jag Jenelle till en restaurang för att äta innan vi skulle åka hem. Jag stod för notan eftersom Jenelle fyllde år i torsdags, samma dag som Rebecca.

Sedan var vårt äventyr över. Vi kom hem runt 5 tiden på eftermiddagen och barnen och våra makar var glada över att vi var hemma.

Idag har jag inga direkta planer. Ska fixa lite innan söndag, då vi ska hämta mamma och gänget på flygplatsen. Tvätta lite, plocka undan kläder mm.

Om det händer något mer spännande under dagen får jag helt enkelt skriva igen.

2 comments:

Prinsessmamman said...

Du är utmanad av mig! Kolla min blogg.

Ulle och familjen said...

Såg att du blivit utmanad av fröken bokmal (tror jag) Denna utmaningen tänker jag anta, den tror jag att jag kan klara. De andra var svårare. Får se hur det går.