Thursday, August 03, 2006

Födelsedag

Idag har vi firat Alexanders födelsedag. Rebecca var så ivrig i morse att hon fullkomligt tjatade oss ur sängen. Vi gick ner för att ta faram prasenterna och ballongen. Vi gick upp till barnens rum och sjöng så fint vi kunde. Inte vaknade han inte. Vi fick ruska honom lite, men när han väl öppnat ögonen var han klarvaken på en sekund. Han fick hjälp med att öppna presenterna av Rebecca. Han fick en polisbil av Rebecca som man kan skaka så åker den iväg. Av oss fick han en tågbana i plast, och för pengar som han fått av mormor och morfar fick han en liten arbetsbänk med skruvar och skruvmejsel mm. Han fick en Byggare Bob ballong och en liten tårta.

Tårtan åt vi nere i köket. Tänk, jag brukar gilla allt som har med socker att göra, men detta var bara för sött. En chokladkaka med vit "frosting". Frosting är som en florsockersmet i olika färger. Det var så sött att man inte kundekänna samaken av chokladkakan. Den var inte så populär, men den var fin. Så tills i morgon när vi bjudit hem familjen Smith så har jag köpt en glasstårta i stället. Hoppas att den smakar bättre.

Efter att ha firat ALexander, tog vi Marcus till jobbet och sedan åkte vi direkt till poolen. Vi var ensamna där en lång stund, men så fick vi sällskap av en tjej som började simma. Efter en stund frågade hon hur gammmal Alexander var, och då kunde jag för fösta gången säga att han var 2 år. Hon hade en son på 19 månader. Vi pratade mera och kom fram till att hon flyttat hit för ca 3 veckor sedan och att hon gillade pärlor precis som jag. Tänk att man träffar människor som har så mycket gemensamt med en själv. Jag fick hennes nummer så jag lovade att ringa henne någon dag.

Efter att vi badat åkte vi till McDonalds, det var ju födelsedag. Vi åt på McDonals och efter det åkte vi till Evas affär, Eva som vi träffade i söndags. Vi hade glömt Alexanders sandaler där. Alexander somnade i bilen så jag fick lägga honom i vagnen när vi kom dit. Han sov en stund och jag fick en lång pratstund med Eva idag också.
Hon vet mycket om hur kyrkorna fungerar här, det är lite skillnad mot i sverige.
När Jeanelle och Darcy frågade mig vilken sorts kyrka jag brukade gå till hemma såg de förvånade ut när jag sa att det var en Pentecostal. Jag förstod inte varför de såg så förvånade ut tills jag pratade med Eva i söndags. I pentecostal kyrkorna här är det ofta ganska gammalmodigt på en del sätt. Kvinnorna klipper inte håret, de har inte smycken, de har alltid lång klänning eller kjol osv. Det stämde ju inte in på mig riktigt, kort hår, halsband, kort kjol.

Det där med kyrkor är en djungel här, hemma är det inte slltid så stor skillnad. Tur att vi hittat en kyrka som vi trivs i och där de tar väl hand om oss.

Nu ska jag knyta mig, har dragit på mig en förkylning och mår inte prima just nu. Men det är ju alltid värst när den håller på att bryta ut. Det finns säkert något superpiller i affären mot förkylning, få åka dit och leta i morgon. Nog för att flera affärer är öppna dygnet runt, men det får bli imorgon.

3 comments:

Prinsessmamman said...

Nu har jag en liten bokutmaning till dig som du kan pyssla med när du sitter hemma och snorar! Kolla in min blogg så får du veta mer!

Ulle och familjen said...

Man tackar så hemskt mycket, det ska jag kolla på en gång.

Prinsessmamman said...

Nu finns en liten filmutmaning hos mig också. Det var Stina som gjorde om bokutmaningen till en filmutmaning. Hör av dig om du svarar!