Friday, July 28, 2006

1 månad

Idag har vi varit här i 1 månad. Det har gått fort. Min vana trogen så tar jag ut saker i förskott, har redan börjat grubbla över packning för hemresan. Det borde jag kunna lugna mig med ett tag till, men hjärnan lyder inte alltid.

I dag har det varit en strålande dag, om man jämför med gårdagen.
Vi tog sovmorgon, efter det åt vi och skjutsade Marcus till jobbet. När vi skulle åka hem tänkte jag att det nog vore bäst att hitta på något. Det behövs minst en aktivitet av något salg varje dag. Familjen som vi har umgåtts mycket med det sista är för tillfället bortresta. Det vore väl konstigt om man inte kan göra något själv. Jag bestämde mig för att åka till Pen Park, som ligger nära där vi bor. En park där man kan golfa, ha picknick, promenera och leka. Hade hört att lekplatsen var nyrenoverad och skulle vara jätte fin. Och det var helt sant. Hela lekplatsen var byggd på liknande plattor som McDonalds utomhus lekplatser. Det var två delar, en för barn mellan 5-12 och en för de yngre barnen, Det var mycket att klättra på och Alexander och Rebecca hade jätte kul. Det fanns egentligen bara en nackdel, vi åkte dit vid halv 11, det var lite vind men ändå stekhett. Det är inte rätt tid att åka till en lekplats. Men det gick bra, vi hade vattenflaskorna med oss och barnen drack upp allt vi hade med oss. Efter detta äventyr var vi så varma att vi bestämde oss för att åka till poolen. Hem för att hämta badkläderna och sedan badade vi, trots att det egenligen blivit dags för lunch. Vi badade ett tag och sedan åkte vi hem för att äta. För första gången på länge åt barnen upp allt och sedan fick de glass. Alexander skrek inte när vi skulle sova middag och tänka sig, mamman fick också sig en tupplur.

Vi skulle hämta Marucs vid 5 tiden, vi hade hört talas om att det var något evenemang nere i stan på fredagarna efter 5. Centrum i stan kallas för "Down Town Mall", det är en stor gågata med många butiker, vi ena änden av gågatan har de byggt en stor "amfiteater", nytt för i år är att det är ett stort tak spännt över hela "teatern". Varje fredag under några veckor spelas det olika sorters livemusik, gratis. Vi åkte dit och hade en trevlig kväll tillsammans med Marcus franske jobbarkompis Gille. Barnen fick varsin "snow cone", något så löjligt som krossad is format till en kula i en strut av plastat papper, som de häller "syrup" på. De häller på någon sörja som är full av färgämnen, som i allt annat här, och som har olika smaker. Det var väl så där uppskattat, men man måste ju pröva. Vi gick och köpte en stor pizza som vi delade på alla 5. Jag hade tagit med en filt så vi satt på gräset och åt.

Efter att vi ätit och lyssnat till musiken, country, ville Rebecca ha popcorn. Jag drog i väg med båda barnen till stället där popcornen såldes. På vägen dit, bland alla människor fick jag av någon anledning syn på en familj, jag tror att det var deras vagn jag såg. Jag fick för mig att de var svenskar, vagnen såg ut som hemma, det stod "babyforum" på den. Men jag hade båda barnen att ha koll på och det var fullt med folk. Jag ångrade att jag inte gått fram och frågat, men jag såg dem inte längre. När vi kom tillbaka till filten, satt jag och tittade åt det håll som jag sett dem gå. Men såg dem inte. Plötsligt, strax innan vi skulle gå, fick jag syn på dem, de satt bara några meter bort. Jag tog mod till mig och gick dit och frågade om de var från sverige. Och det var de!!! Det är väl inte klokt!

Hon var från Sverige, hade flyttat hit förra hösten, var gift med en "amerikansk holländare" och hade en liten tjej. Det är svårt att förstå hur man kan springa på en svensk människa i en så stor folkmassa i en så liten stad i USA. Världen är inte så stor som man tror ibland. Jag fick hennes kort och ska ringa henne. Eventuellt träffar vi dem på söndag vid en pool.

Marcus har äntligen fått kontakt med David och Heather i Laguna Beach, de vill att vi kommer dit och gärna stannar i 2 veckor. Vi får bo i deras beach house om jag fattat rätt. Så om allt blir som vi har tänkt, åker vi kanske till Kalifornien i slutet av augusti och stannar i 3 veckor. Marcus letar efter billiga flygbiljetter. Kanske tar vi en tur till San Francisco när vi ändå har tid. Det vore så kul, om vi tar dil dit så kan jag ju kanske åka förbi Danville där jag bodde för 12 år sedan. Undrar hur mycket som har ändrats? Familjen jag bodde hos bor inte kvar, de bor för tillfället bara 2 timmars bilfärd från där vi bor nu. Ska skriva ett brev till dem, så får vi se om vi kanske kan träffas någon gång.

I morgon ska Marcus spela golf med Gilles, det blir första gången på ca 10 år, det blir spännande.
Nu ska jag plocka i ordning lite, och sedan sova, ska försöka att komma i säng i vettig tid för en gångs skull.

No comments: