Tuesday, July 11, 2006

2 juli

Vi startade tidigt, det vill säga barnen vaknade tidigt. Vi åt frukost och satt sedan och tog det lugnt. Funderade på att åka till en affär som heter Best buy, Marcus behövde några sladdar. Plötsligt ringde det på dörren. Det var Sang, Marcus bihandledare. Han undrade om allt var bra och om vi ville följa med till hansk kyrka. Så vi gjorde oss i ordning och åkte dit till klockan 11. Det var en koreansk presbyteriansk kyrka. Mötet var på koreanska och fick tolkas via hörlurar. Tolken var dock på semester så Sang fick tolka. Marcus satt med på mötet och jag följde med barnen till söndagsskolan. Alexander somnade men Rebecca var med i yngsta gruppen. Det var lite mysko, de använde sig av både koreanska och engelska. Stackars Rebecca förstod ingenting. De tog väl hand om oss och efter mötet bjöds på koreansk mat. Har ätit godare mat om jag ska vara ärlig.

När vi kom hem tog vi det lite lugnt en stund och sedan bar det av till poolen. Alexander började fatta vitsen med sina "armflytisar". Han började ta sig fram lite försiktigt och var inte rädd. Han var jätte duktig. Rebecca dyker och simmar jätte bra under vattnet. Hon kan nog lära sig simma om bara mamma har tid och energi att lära henne.

Nåja det blev ingen ny fön idag heller.
Jag har sagt det förut och jag säger det igen, jag måste skaffa mig en kokbok så att jag kan laga lite vettig mat. Man använder ganska mycket fett i halvfabrikats maten och jag vill ju inte gå upp i vikt för mycket under de här månaderna.

Vi har träffat några som vi pratat med vid poolen, det är trevligt att få prata lite. Saknar vännerna hemma. Fick SMS från Fredrik och Therése tidigare idag, de ringde också. De satt på en ö ute på Kållandsö, det lät så trevligt. Om jag saknar det? JA! Men det har ju inte gått en vecka ännu. Nästa söndag ska vi gå till en annan kyrka, får se om de har några samlingar på dagtid. Rebecca är väldigt blyg och tillbakadragen i början, men det kanske blir bättre om hon får chansen att träffa samma barn flera gånger. Det känns som om det kommer att bli svårt för henne, eftersom språket hindrar henne. Alexander har ju fortfarande inget språk på det sättet. Hans ordförråd har exploderat sista veckan. Han härmar mycket mera än han gjort tidigare. Just nu tittar de på Askungen på datorn, våra svenska original DVD´s fungerar inte i DVD spelaren här.

Saknar internet, faktiskt saknar jag internet mer än TV. Det slog mig just att allt det jag skrivit i denna boken borde stå i min blogg. Undrar just om någon orkar läsa allt detta?!

1 comment:

Prinsessmamman said...

Jag orkar läsa!